A2G arrangerer en rekke arbeidsmarkedstiltak på oppdrag for NAV i Vestland, Rogaland, Akershus og Østfold. Vi tilbyr tiltak til personer både med moderate og omfattende bistandsbehov, samt vi har tiltak spesielt tilpasset personer med psykiske lidelser og personer med autismespekterforstyrrelser. Vi har også et eget tiltak for deltakere i Kvalifiseringsprogrammet (KVP) som vi leverer på oppdrag for Bergen kommune. Nedenfor finner du nærmere informasjon om vårt tilbud.
Tiltaket skal gi et tilbud om arbeidsrettet opplæring og utprøving av arbeidsevne for personer med nedsatt arbeidsevne og sammensatte bistandsbehov.
Innsøking via det lokale NAV-kontor
1 år, med mulighet for forlengelse i inntil 1 år, maksimalt inntil 2 år.
Kan unntaksvis forlenges med ytterligere 1 år for deltakere som gjennomfører formell opplæring med sikte på formell kompetanse, dvs. til totalt 3 år
Arbeidsforberedende trening er for personer med nedsatt arbeidsevne, sammensatte bistandsbehov, som har særlig usikre yrkesmessige forutsetninger og som har behov for særlig tett oppfølging og tilrettelegging med sikte på komme i ordinært arbeid.
Arbeidsforberedende trening (AFT) er et tilbud om arbeidsrettet opplæring og utprøving av arbeidsevne for personer med nedsatt arbeidsevne og sammensatte bistandsbehov. Tiltaket skal bidra til å prøve ut tiltaksdeltakerens arbeidsevne og til å styrke mulighetene for å få ordinært arbeid.
AFT består av 4 hovedelementer eller faser:
Den første fasen av AFT-tiltaket gjennomføres det en kartlegging av deltakers ressurser og yrkesmål og deltaker vil ved behov få tilbud om karriereveiledning, kartlegging av basiskompetanse, jobbsmak, kartlegging og trening i karriereferdigheter, motivasjons- og mestringsaktiviteter m.m.
I den andre fasen av AFT-tiltaket har deltaker som hovedregel arbeidsutprøving i et skjermet arbeidsmiljø, enten på en intern skjermet arena eller på en av våre eksterne skjermede arenaer. Deltaker skal gjennom utprøving på en skjermet arena få mulighet til å prøve ut sin arbeidsevne gjennom arbeidsoppgaver som er relevante for mål i aktivitetsplanen.
Tredje fase av tiltaket får deltakeren tilrettelagt opplæring med sikte på å oppnå reell og formell kompetanse. Denne fasen vil være aktuell for deltakere som har behov for opplæring i basiskompetanseferdigheter og/eller yrkesfaglig kompetanseheving.
I den fjerde fasen av AFT-tiltaket skal deltaker være i arbeidstrening i en ordinær bedrift. I denne fasen vil deltaker få bistand til å finne en passende arbeidspraksis hos en ordinær arbeidsgiver med sikte på ansettelse i ordinært arbeidsliv. Jobbveileder vil følge opp både deltaker og arbeidsgiver i praksisperioden.
Som hovedregel skal deltakelsen i AFT være minimum 50 prosent. NAV kan gjøre en individuell vurdering om muligheten for å starte i lavere stillingsprosent.
A2G Videre leverer Arbeidsforberedende trening på følgende lokasjoner i Bergen kommune:
Har du spørsmål vedrørende AFT ta kontakt med avdelingsleder Hilde Therese Kvamme på mobil 91781157.
Arbeidsrettet rehabilitering skal styrke den enkeltes arbeidsevne og bidra til mestring av helserelaterte og sosiale problemer som hindrer deltakelse i arbeidslivet. Målet med tiltaket er at deltaker skal komme i eller forbli i arbeid.
4 uker, med mulighet for forlengelse i inntil 12 uker.
Innsøking via det lokale NAV-kontor.
Sykmeldte og/eller personer som har fått sin arbeidsevne nedsatt slik at vedkommende hindres i å beholde eller skaffe inntektsgivende arbeid
Arbeidsrettet rehabilitering skal bidra til at deltaker finner mestringsstrategier for å fungere i arbeidslivet til tross for sykdom og/eller skade. Vi har fokus hvilke muligheter og ressurser den enkelte har som kan bidra til økt og stabil arbeidsdeltakelse. Aktivitetene i tiltaket er forskningsbaserte og skal bidra til at deltakerne får styrket sine ressurser og sin arbeidsevne.
Vi tilbyr følgende aktiviteter i Arbeidsrettet rehabilitering:
Alle deltakerne i Arbeidsrettet rehabilitering får en fast jobbveileder som følger hen gjennom hele tiltaksløpet. Jobbveilederne i tiltaket har blant annet bakgrunn innen fysioterapi, ergoterapi, sykepleie, ernæring, folkehelse og psykisk helse. Vi legger vekt på samarbeid mellom jobbveileder og deltaker, med mål om at hver enkelt deltaker skal få et individuelt tilpasset og godt tilbud. For deltakere som har et arbeidsforhold vil jobbveileder gi oppfølging til arbeidsgiver og deltaker på arbeidsplassen, med mål om å sammen utarbeide en plan for tilbakeføring/opptrapping i arbeid.
A2G Kompetanse leverer Arbeidsrettet rehabilitering på følgende lokasjoner i Vestland:
Har du spørsmål vedrørende Arbeidsrettet rehabilitering ta kontakt med avdelingsleder Wenche B. Rubecksen på telefon 98262497.
Grønt arbeid AFT skal bidra til å prøve ut tiltaksdeltakerens arbeidsevne og til å styrke mulighetene for å få ordinært arbeid.
1 år, med mulighet for forlengelse i inntil 1 år, maksimalt inntil 2 år.
Innsøking via det lokale NAV-kontor
Deltakere med utfordringer knyttet til psykisk helse eller rus og som ønsker bistand til å komme i jobb.
Grønt arbeid AFT er et tilbud om arbeid på gård for deltakere med utfordringer knyttet til psykisk helse eller rus og som ønsker bistand til å komme i jobb.
Tiltaket inneholder tilrettelagt arbeidstrening på gården med oppfølging fra gårdbrukeren. Deltaker jobber på gården og bidrar i den daglige gårdsdriften. Tiltaket blir helt individuelt tilpasset den enkeltes behov.
Oppgavene kan være alt fra stell og tilsyn med dyr og arbeid på åkeren, i hagen og skogen, til bruk og vedlikehold av maskiner, produksjon av ved, landskapspleie, matlaging, håndverk og friluftsliv osv.
A2G har følgende tilbud knyttet til Grønt arbeid AFT:
Har du spørsmål knyttet til A2G sine Grønt arbeid-plasser kontakt med avdelingsleder Hilde Therese Kvamme (A2G Videre) på telefon 91781157 eller avdelingsleder Olaf Fosen (A2G Bjørkhaug) på telefon 91902434.
Varigheten vurderes av NAV i hvert tilfelle på bakgrunn av deltakers behov.
Innsøking via det lokale NAV-kontor.
Deltakere i kvalifiseringsprogrammet i Bergen kommune
KVP Avklaring er et tiltak som inneholder avklaring, kurs, arbeidstrening i ordinære bedrifter og tett individuell oppfølging. Målgruppen for tiltaket er deltakere i kvalifiseringsprogrammet i Bergen kommune.
Deltaker vil ha en fast veileder som følger opp deltaker fra oppstart til avslutning av tiltaket. Denne veilederen deltar på fellesmøter med NAV, finner egnet praksisbedrift, følger opp i praksisperioden og gir deltaker bistand til å få ordinært arbeid. I starten av tiltaket utarbeider deltaker og veileder sammen en individuell plan for deltaker, som beskriver innholdet i og målet med tiltaket. Tiltaket inneholder ulike aktiviteter som settes sammen til en ukeplan for den enkelte deltaker, enten på heltid eller deltid.
Vi er opptatt av å ha et godt samarbeid med NAV sosialtjeneste, slik at vi finner gode løsninger for hver deltaker. Det gjennomføres derfor jevnlige evalueringsmøter med NAV og deltaker.
Har du spørsmål vedrørende KVP Avklaring ta kontakt med avdelingsleder Eva Enes på mobil 98238139.
Oppfølging gir deltaker bistand til å skaffe seg og/eller beholde lønnet arbeid. Målet er at deltaker i størst mulig grad skal bli selvforsørget med en stabil tilknytning til arbeidslivet
Innsøking via det lokale NAV-kontor
Tiltaket kan vare i inntil 6 måneder, men ved behov kan tiltaket forlenges med ytterligere seks måneder. For personer med nedsatt arbeidsevne, kan tiltaket vare i inntil tre år. Det er NAV som bestemmer varigheten av tiltaket i hvert tilfelle.
Arbeidssøkere med helseutfordringer, svake norskferdigheter, lav eller ingen arbeidserfaring eller som av andre grunner trenger hjelp til å komme i jobb. Tiltaket er også for personer som har et arbeidsforhold, og som trenger bistand for å returnere til dette arbeidsforholdet eller til å øke sin arbeidsdeltakelse.
Oppfølgingstiltaket er individuelt tilpasset. Sammen med deltaker finner vi ut hva som skal til for å finne en jobb som passer. Vi hjelper deltaker med å øke sin jobbsøkerkompetanse, og vil være «døråpner» inn i arbeidsmarkedet i de tilfeller det er aktuelt. Når vi sammen har funnet en jobb i det ordinære arbeidsliv, gir vi i en periode også nødvendig støtte til både deltaker og arbeidsgiver for å sikre at det blir et varig arbeidsforhold. For personer som har et arbeidsforhold ved oppstart gir vi arbeidstakeren bistand til å komme tilbake i jobb eller øke sin arbeidsdeltakelse.
Oppfølgingstiltaket består av tre faser:
Alle deltakere i Oppfølging får tildelt egen jobbveileder som følger deltaker gjennom hele tiltaket. Våre jobbveiledere har erfaring med å veilede mennesker tilbake i jobb, og har god kjennskap til det lokale og regionale arbeidsmarkedet.
A2G Kompetanse leverer Oppfølging på to lokasjoner i Akershus:
Har du spørsmål om Oppfølging i Akershus kan du kontakte følgende:
Oppfølging gir deltaker bistand til å skaffe seg og/eller beholde lønnet arbeid. Målet er at deltaker i størst mulig grad skal bli selvforsørget med en stabil tilknytning til arbeidslivet
Innsøking via det lokale NAV-kontor
Tiltaket kan vare i inntil 6 måneder, men ved behov kan tiltaket forlenges med ytterligere seks måneder. For personer med nedsatt arbeidsevne, kan tiltaket vare i inntil tre år. Det er NAV som bestemmer varigheten av tiltaket i hvert tilfelle.
Arbeidssøkere med helseutfordringer, hull i CV–en, svake norskferdigheter, lav eller ingen arbeidserfaring eller som av andre grunner trenger hjelp til å komme i jobb. Tiltaket er også for personer som har et arbeidsforhold, og som trenger bistand for å returnere til dette arbeidsforholdet eller til å øke sin arbeidsdeltakelse.
Tiltaket er individuelt tilpasset. Sammen med deltaker finner vi ut hva som skal til for å finne en jobb som passer. Vi hjelper deltaker med å øke sin jobbsøkerkompetanse, og vil være «døråpner» inn i arbeidsmarkedet i de tilfeller det er aktuelt Når vi sammen har funnet en jobb i det ordinære arbeidsliv, gir vi i en periode også nødvendig støtte til både deltaker og arbeidsgiver for å sikre at det blir et varig arbeidsforhold. For personer som har et arbeidsforhold ved oppstart gir vi arbeidstakeren bistand til å komme tilbake i jobb eller øke sin arbeidsdeltakelse.
Oppfølgingstiltaket består av tre faser:
Alle deltakere i Oppfølging får tildelt egen jobbveileder som følger deltaker gjennom hele tiltaket. Våre jobbveiledere har erfaring med å veilede mennesker tilbake i jobb, og har god kjennskap til det lokale og regionale arbeidsmarkedet.
A2G Kompetanse leverer Oppfølging på to lokasjoner i Rogaland:
Har du spørsmål om Oppfølging i Rogaland kan du kontakte avdelingsleder Pål Andersen på mobil 41263756.
Oppfølging gir deltaker bistand til å skaffe seg og/eller beholde lønnet arbeid. Målet er at deltaker i størst mulig grad skal bli selvforsørget med en stabil tilknytning til arbeidslivet
Innsøking via det lokale NAV-kontor
Tiltaket kan vare i inntil 6 måneder, men ved behov kan tiltaket forlenges med ytterligere seks måneder. For personer med nedsatt arbeidsevne, kan tiltaket vare i inntil tre år. Det er NAV som bestemmer varigheten av tiltaket i hvert tilfelle.
Arbeidssøkere med helseutfordringer, svake norskferdigheter, lav eller ingen arbeidserfaring eller som av andre grunner trenger hjelp til å komme i jobb. Tiltaket er også for personer som har et arbeidsforhold, og som trenger bistand for å returnere til dette arbeidsforholdet eller til å øke sin arbeidsdeltakelse.
Oppfølgingstiltaket er individuelt tilpasset. Sammen med deltaker finner vi ut hva som skal til for å finne en jobb som passer. Vi hjelper deltaker med å øke sin jobbsøkerkompetanse, og vil være «døråpner» inn i arbeidsmarkedet i de tilfeller det er aktuelt. Når vi sammen har funnet en jobb i det ordinære arbeidsliv, gir vi i en periode også nødvendig støtte til både deltaker og arbeidsgiver for å sikre at det blir et varig arbeidsforhold. For personer som har et arbeidsforhold ved oppstart gir vi arbeidstakeren bistand til å komme tilbake i jobb eller øke sin arbeidsdeltakelse.
Oppfølgingstiltaket består av tre faser:
Alle deltakere i Oppfølging får tildelt egen jobbveileder som følger deltaker gjennom hele tiltaket. Våre jobbveiledere har erfaring med å veilede mennesker tilbake i jobb, og har god kjennskap til det lokale og regionale arbeidsmarkedet.
A2G Kompetanse leverer Oppfølging på følgende lokasjoner i Vestland:
Har du spørsmål om Oppfølging i Vestland kan du kontakte følgende:
Oppfølging gir deltaker bistand til å skaffe seg og/eller beholde lønnet arbeid. Målet er at deltaker i størst mulig grad skal bli selvforsørget med en stabil tilknytning til arbeidslivet
Innsøking via det lokale NAV-kontor
Tiltaket kan vare i inntil 6 måneder, men ved behov kan tiltaket forlenges med ytterligere seks måneder. For personer med nedsatt arbeidsevne, kan tiltaket vare i inntil tre år. Det er NAV som bestemmer varigheten av tiltaket i hvert tilfelle.
Arbeidssøkere med helseutfordringer, svake norskferdigheter, lav eller ingen arbeidserfaring eller som av andre grunner trenger hjelp til å komme i jobb. Tiltaket er også for personer som har et arbeidsforhold, og som trenger bistand for å returnere til dette arbeidsforholdet eller til å øke sin arbeidsdeltakelse.
Oppfølgingstiltaket er individuelt tilpasset. Sammen med deltaker finner vi ut hva som skal til for å finne en jobb som passer. Vi hjelper deltaker med å øke sin jobbsøkerkompetanse, og vil være «døråpner» inn i arbeidsmarkedet i de tilfeller det er aktuelt Når vi sammen har funnet en jobb i det ordinære arbeidsliv, gir vi i en periode også nødvendig støtte til både deltaker og arbeidsgiver for å sikre at det blir et varig arbeidsforhold. For personer som har et arbeidsforhold ved oppstart gir vi arbeidstakeren bistand til å komme tilbake i jobb eller øke sin arbeidsdeltakelse.
Oppfølgingstiltaket består av tre faser:
Alle deltakere i Oppfølging får tildelt egen jobbveileder som følger deltaker gjennom hele tiltaket. Våre jobbveiledere har erfaring med å veilede mennesker tilbake i jobb, og har god kjennskap til det lokale og regionale arbeidsmarkedet.
I Østfold leverer A2G Kompetanse Oppfølging i Fredrikstad. Adresse: Nygaardsgata 47,49,51. Dette gjelder for deltakere i kommunene Fredrikstad og Hvaler.
Har du spørsmål om Oppfølging i Østfold kan du kontakte avdelingsleder i Fredrikstad, Monica Gotteberg på mobil 48853431.
Individuelt tilrettelagt oppfølgingsbistand med sikte på at deltaker får og beholder ordinært lønnet arbeid
6 måneder, med mulighet for forlengelse inntil samlet varighet på 3 å
Innsøking via det lokale NAV-kontor
Personer med autismespekterforstyrrelser, primært Asperger syndrom, som har behov for bistand for å komme i og beholde ordinært lønnet arbeid
Tiltaket er et tilbud til personer med autismespekterforstyrrelser (ASD), primært Asperger syndrom (AS). Tiltaket skal gi den enkelte deltaker individuelt tilrettelagt oppfølgingsbistand med sikte på at deltaker får og beholder lønnet arbeid. Målet er at deltakerne i størst mulig grad skal bli selvforsørget med en varig tilknytning til arbeidslivet.
Deltaker vil få en fast jobbveileder som følger opp deltaker gjennom hele tiltaket.
I den første delen av tiltaket vil det for de fleste deltakere være aktuelt å delta på gruppebasert opplæring i arbeidslivskompetanse (ALK-kurs). ALK-kurset går over 20 uker og inneholder opplæring i temaer som sansevarhet, struktur og forutsigbarhet, kommunikasjon, sosialt samspill, jobbsøkerprosessen m.m. For noen deltakere vil det ikke være hensiktsmessig å delta i den gruppebaserte opplæringen. I slike tilfeller vil vi, i samarbeid med NAV og deltaker, lage et individuelt tilpasset opplegg.
Deltaker vil i tiltaket få anledning til å øke sin jobbsøkerkompetanse og jobbveileder vil bistå deltaker med å finne en aktuell arbeidsplass. Når et lønnet arbeidsforhold eller en arbeidspraksis med mulighet for lønnet arbeid er etablert, vil jobbveileder følge opp deltaker på arbeidsplassen. For å sikre en varig arbeidstilknytning vil tiltaket normalt fortsette i en periode etter at deltaker er kommet i lønnet arbeid.
Tiltakets lokaler ligger på Møhlenpris i Bergen sentrum, like ved Puddefjordsbroen. Adressen er O.J. Brochs gate 16B, 2. etasje (for ankomst med heis, benytt inngang C).
Har du spørsmål vedrørende Oppfølging autismespekterforstyrrelser (ASD) ta kontakt med avdelingsleder Camilla Luneng på telefon 91921557.
Tilrettelagt bistand og oppfølging for å gjennomføre utdannelse, med målsetting om å få lønnet arbeid.
1 år, med mulighet for forlengelse inntil samlet varighet på 3 år og 6 måneder.
Innsøking via det lokale NAV-kontor
Studenter og elever med psykiske helseutfordringer eller kognitive svekkelser som har behov for veiledning og støtte for å gjennomføre utdanning
Tiltaket er et tilbud til elever og studenter som trenger individuelt tilrettelagt oppfølgingsbistand for å gjennomføre utdanning på minimum videregående nivå. Tiltaket gir også bistand ved overgang til ordinært lønnet arbeid.
Aktuelle deltakere er personer som:
Studier med støtte har følgende innhold:
A2G Kompetanse leverer Studier med støtte følgende steder:
Har du spørsmål vedrørende Studier med støtte ta kontakt med avdelingsleder Tone Obrestad på telefon 91907945.
Tilrettelagt bistand og oppfølging for å gjennomføre utdannelse, med målsetting om å få lønnet arbeid.
1 år, med mulighet for forlengelse inntil samlet varighet på 3 år og 6 måneder.
Innsøking via det lokale NAV-kontor
Studenter og elever med psykiske helseutfordringer eller kognitive svekkelser som har behov for veiledning og støtte for å gjennomføre utdanning
Tiltaket er et tilbud til elever og studenter som trenger individuelt tilrettelagt oppfølgingsbistand for å gjennomføre utdanning på minimum videregående nivå. Tilbudet innebærer støtte, veiledning og bistand til tilrettelegging i skole- eller studiehverdagen. Utdanning med støtte skal bidra til å øke de faglige og sosiale mulighetene for eleven/studenten, slik at man kan nå sitt utdanningsmål.
Aktuelle deltakere er personer som:
Utdanning med støtte har følgende innhold:
Tiltaket kan også innebære bistand til å finne arbeid etter fullført utdannelse gjennom at eleven/studenten får økt jobbsøkerkompetanse og bistand i jobbsøkerprosessen.
Adresse: O. J. Brochs gate 16D på Mølhenpris i Bergen sentrum.
Har du spørsmål vedrørende Utdanning med støtte ta kontakt med avdelingsleder Eva Enes på telefon 98238139.
Varig tilrettelagt arbeid (VTA) skal tilby personer arbeid i en skjermet virksomhet, med arbeidsoppgaver tilpasset den enkeltes yteevne. Varig tilrettelagt arbeid skal gi tiltaksdeltakeren arbeid som bidrar til å utvikle ressurser hos arbeidstakeren gjennom kvalifisering og tilrettelagte arbeidsoppgaver.
Tiltaket er ikke tidsbegrenset. Det skal likevel jevnlig vurderes om det kan være aktuelt med overføring til andre arbeidsrettede tiltak, utdanning eller formidling til ordinært arbeid.
Innsøking via det lokale NAV-kontor.
Varig tilrettelagt arbeid er rettet mot personer som mottar eller i nær fremtid ventes å få innvilget uføretrygd etter folketrygdloven, og som har behov for spesiell tilrettelegging og tett oppfølging for å få utløst sin arbeidsevne. Andre arbeidsmarkedstiltak skal være vurdert og funnet å være uaktuelle.
Varig tilrettelagt arbeid (VTA) er et tilbud til deltakere som har behov for tett oppfølging og tilrettelegging, og som ønsker å delta i arbeidslivet. Varig tilrettelagt arbeid er et individuelt tilpasset tiltak, hvor deltaker er ansatt hos A2G i henhold til arbeidsmiljøloven og det ligger en arbeidskontrakt til grunn for ansettelsesforholdet.
I VTA får deltakerne arbeidsoppgaver som er tilpasset den enkelte, og arbeidet skal bidra til vekst og utvikling gjennom tilrettelegging av arbeidsoppgaver, opplæring, individuell veiledning, kvalifisering og sosial trening.
Vi tilbyr VTA-plasser både hos A2G Bjørkhaug og hos A2G Videre på følgende lokasjoner:
Har du spørsmål om VTA ta kontakt med avdelingsleder Hilde Therese Kvamme (A2G Videre) på telefon 98238137 eller avdelingsleder Olaf Fosen (A2G Bjørkhaug) på telefon 91902434.